Kenapa perlu makan vitamin walaupun dah ambil makanan seimbang?

Ramai di antara kita yang makan apa yang kita suka sahaja tanpa mengambil kira apa sebenarnya keperluan badan. Perkara ini akan berlaku sehinggalah pada suatu hari akan datang, anda merasa sakit di mana-mana bahagian abdomen. Siasat-siasat punya siasat lalu doktor pun memberikan beberapa jenis ubat dan beberapa supplement. Kata doktor, anda kekurangan nutrisi.

Perkara yang sama berlaku kepada rakan saya. Boleh dikatakan si Anis, bukan nama sebenar seorang yang sangat baik hati, soft spoken, suka tolong orang dan sangat rajin. Dia memang disukai ramai dan sangat positif juga.

Anis- bukan nama sebenar

Namun daripada dulu, dia selalu terjatuh disebabkan kaki tidak kuat, selalu sakit kepala bila stress, dan sekarang dia mula sakit di bahagian abdomen sekitar perut. Lalu, beliau membuat appointment dengan doktor beliau yang memang dikenali ramai dan di antara ubatan yang beliau berikan, ada dua supplemen iaitu multivitamin dan minyak ikan.



Saya rasa saya bersetuju dengan doktor tersebut tentang nutrisi si Anis ini. Ini adalah kerana Beliau sehabis boleh tidak mahu makan nasi kerana bagi beliau nasi akan menaikkan berat badan beliau. Namun begitu, saya lihat sepanjang saya bersama dengan beliau, jarang dapat tengok beliau makan sayuran dan buahan. Kebanyakan masa, makanan segera seperti air kotak, roti, snek yang beliau selalu nikmati jika tidak dapat makan pagi atau tengahari.

Namun, yang baiknya beliau ada mengambil madu dan habbatus sauda. Namun saya rasa, ia tidak mencukupi kerana pemakanan beliau yang tidak seimbang daripada segi kualiti dan juga kuantiti nutrisi.

Jadi untuk menyeimbangkan kedua-dua perkara tersebut, kita amat memerlukan supplemen Shaklee kerana Shaklee membekalkan nutrien yang tubuh kita tidak boleh dapat dari makanan kita.

1)Walaupun kita rasa kita dah makan cukup semua vitamin melalui pemakanan seimbang, tapi anda perlu diingatkan tentang satu fakta ini. Nutrien dalam makanan hari ini sudah berkurangan kerana tanah pertanian didapati kurang berkualiti. 



2)Pemakanan kita yang tidak seimbang lebih-lebih lagi kalau terpaksa makan di luar. 


3)Pencemaran alam termasuklah asap kereta, radiasi (henpon, komputer, barang letrik), asap kilang, habuk construction dan sebagainya. Ini semua menyumbang kepada penghasilan radikal bebas yang boleh merosakkan sel tubuh kita & menyebabkan kanser!


4)Kita sering tertekan atau dengan kata lain stress. Setiap kali kita stress, sebenarnya ia memberi kesan kepada kolesterol kita (walaupun rasa dah tak makan makanan berlemak).


5)Barangan yang kita guna banyak mengandungi bahan kimia. Walaupun kita rasa dah makan dan guna produk organik, tapi terdapat bahan-bahan kimia yang tersembunyi dalam barang plastik, dakwat, cat, baju, kasut dan sebagainya yang kita duk pakai hari-hari yang kita tak perasan.

Dan banyak lagilah faktor-faktor yang merosakkan badan kita, dan kalau saya senaraikan belum tentu habis di sini sahaja.

Pokok pangkalnya, saya nak ajak anda berfikir di antara dua persoalan ini;

(i) Makan ubat bila dah sakit

ATAU

(ii) kawal dan jaga sebelum sakit dengan Shaklee

yang mana satu anda akan pilih?


Fikirlah ye... tapi jangan fikir lama-lama sangat. Tindakan yang akan membezakan anda dengan yang lain.

ps; Saya cuma fikir nak badan sihat dan dapat bekerja secara optimum untuk hari tua dan hari kemudian yang abadi. :)

Maisarah
0132015399
GST~ Geng Shaklee Terlaris

KakSar mengomel

Saya ibu berkerjaya dua cahaya mata. Berkongsi untuk manfaat semua. Pengamal suplemen Shaklee sejak 2012. Rasanya setakat ini Shaklee supplemen paling berkesan pernah saya amalkan.Hubungi saya untuk mendapatkan supplemen Shaklee :maisarahmohamad.uv(at)gmail.com sms/whatsapp/telegram 0132015399.

No comments:

Post a Comment