Potassium dan strok | Perkara baik yang anda patut tahu.

Salam pembaca semua yang dihormati, moga sihat dan ceria sentiasa.

Kali ini saya nak bercerita tentang kaitan potassium dengan risiko strok pada wanita secara ringkasnya.

Gambar potassium (kalium) dan perempuan
Kredit foto : www.rheumatoidarthritisprogram.com & vinnieyir.soup.io


Tahukah anda wanita tanpa hipertension yang makan banyak potassium (hampir 3200mg/hari) boleh menurunkan risiko strok sebanyak 21%.

Pengambilan potassium yang cukup adalah penting kerana nutrien ini membantu mengimbangi kesan hipertensi daripada garam.

Ketidakseimbangan nisbah garam dan potassium anda boleh menyebabkan tekanan darah tinggi dan juga boleh menyumbang kepada beberapa penyakit lain, termasuk penyakit jantung dan strok.

Jadi makanlah makanan yang kaya dengan potassium kerana potassium mampu menurunkan risiko strok dengan cara mengimbangkan tekanan darah, pH cecair dalam badan serta mempertingkat salur darah.

Makanan yang kaya potassium yang mudah didapati ikut tekak orang Malaysia kita:

Bayam yang dimasak (839 mg/cawan)
Avokado (710 mg/cawan)
Brokoli,
Tauge,
Asparagus,
labu (pumpkin)

Selain daripada itu, buah-buahan termasuklah betik, prun, tembikai dan pisang.

*** Hati2 bila makan pisang kerana kandungan gulanya. Dan sebenarnya sayuran hijau DUA KALI GANDA kandungan potassium berbanding pisang pada berat yang setara!

p/s: Shaklee ada Performance Drink sebagai sumber Potassium (elektrolit). Bagus untuk saya kerana saya rasa bertenaga sepanjang hari. Saya amakan setiap pagi, bancuh1 sudu besar Performance Drink dengan  1 sudu besar ESP dan juga  1 sudu besar Mealshake.

Performance Drink Shaklee

Info Nutrisi
 Harga: RM 82.50
Berat: 539 gm
Hidangan:19



 


Salam sihat dan cantik selalu,

Maisarah
 






KakSar mengomel

Saya ibu berkerjaya dua cahaya mata. Berkongsi untuk manfaat semua. Pengamal suplemen Shaklee sejak 2012. Rasanya setakat ini Shaklee supplemen paling berkesan pernah saya amalkan.Hubungi saya untuk mendapatkan supplemen Shaklee :maisarahmohamad.uv(at)gmail.com sms/whatsapp/telegram 0132015399.

No comments:

Post a Comment